2025-BŁ. STANISŁAW STREICH – PORTRET BEATYFIKACYJNY MALARSTWO SAKRALNE PORTRETOWE

malowanie portretu bł. Stanisława Streicha, pracownia, Andrzej Karpiński, fot. Marzena Karpińska

bł. ks. Stanisław Streich obraz beatyfikacyjny 58x78 cm Andrzej Karpiński 202516 stycznia 2025 r. otrzymałem zamówienie na namalowanie obrazu beatyfikacyjnego Sługi Bożego Księdza Stanisława Streicha. Jako wykonawcę polecił mnie ks. Marek Niemir. Rozpoczęły się prace projektowe konsultowane z ks. prał. Romanem Kubickim, proboszczem parafii św. Jana Bosko w Luboniu, z ks. dr hab. Wojciechem Muellerem postulatorem procesu beatyfikacyjnego ks. Streicha oraz z koordynatorem uroczystości beatyfikacyjnych ks. Krystianem Sammlerem dyrektorem Wydziału Duszpasterskiego Kurii w Poznaniu. Otrzymałem dostęp do archiwum parafialnego, gdzie mogłem zapoznać się ze starymi dokumentami, a przede wszystkim ze starymi fotografiami księdza Stanisława. Niestety wybór zdjęć był bardzo mały. Na większości odpowiednio dużych zdjęć ksiądz miał skierowany wzrok w przestrzeń lub obok obiektywu. Tylko na jednym, z dawnego atelier fotograficznego, miał wzrok skierowany prosto w obiektyw. Z tego zdjęcia skorzystałem, gdyż pochodziło ono sprzed kilku miesięcy przed tragicznym wydarzeniem. Ponadto jest zasada, że wizerunki świętych lub błogosławionych mają ich przedstawiać w możliwie ostatnich chwilach życia. Zanim wykonałem projekt obrazu musiałem wybraną, czarno-białą fotografię zdygitalizować, nadać jej barwy i wyostrzyć. Chciałem, aby cyfrowy projekt był maksymalnie dopracowany, co ułatwia potem malowanie obrazu. Najwięcej pracy było z odtworzeniem fryzury i ucha księdza Stanisława. Na oryginalnym zdjęciu np. małżowina uszna była zupełnie nieczytelna. Korzystałem wtedy z innych zdjęć i ujęć archiwalnych. Dodatkowo zdjęcie zawierało głęboki światłocień i lewa część twarzy była w całkowitym cieniu. Przy wyborze zdjęcia ważne było padanie światła z prawej strony, gdyż sarkofag znajduje się w lewej nawie kościoła, a ołtarz główny i tabernakulum (prawdziwe źródło światła) stoi właśnie po prawej. Gdy twarz księdza na projekcie była gotowa przystąpiłem do całości kompozycji obrazu. Zaproponowałem portret z różnymi wariantami tła, z gałązką oliwną w dłoni i bez dłoni. Był także projekt z „przestrzelonym” obrazem. Wykonałem zdjęcia oryginalnych otworów po kulach w habicie księdza i przeniosłem je na projekt. Ostatecznie, po konsultacjach z księżmi, tło obrazu stanowiło wnętrze lewej nawy kościoła, gdzie ksiądz został zamordowany. W tle widać ówczesny ołtarz, konfesjonał i organy z nutami. Jest także po lewej stronie delikatnie zaznaczona figurka Matki Bożej Fatimskiej. Kupiłem kilka gałązek palmowych i po ich sfotografowaniu wybrałem najlepiej ułożoną i oświetloną zgodnie ze światłem ogólnym. Zrobiłem też zdjęcia oryginalnego habitu i guzików z obszyciami, które umieściłem w projekcie cyfrowym. Obraz miał mieć format 58×78 cm, aby pasował do kamiennej wnęki nad sarkofagiem. Dlatego zatwierdzony przez księży projekt wydrukowałem w skali 1:1 i sprawdziliśmy jego dopasowanie wielkością, kolorystyką i treścią do wnęki. Wydruk ten do końca pracy był dla mnie wzorcem podczas malowania portretu. Ostatnia część pracy, gałązka palmowa, była malowana w kościele przy sarkofagu księdza, dokładnie w miejscu zamordowania. Miejsce to wypełniało silne, wielokolorowe światło padające z okiennych witraży, co uniemożliwiało malowanie. Dopiero nisko, przy posadzce refleksy witraży nie padały na obraz, co zmusiło mnie do pracy w pozycji klęczącej. Było to bardzo symboliczne, poczułem się jak w Tyńcu, „Ora et labora”. Gdy obraz został ukończony przygotowałem dla księży i organizatorów uroczystości beatyfikacyjnych profesjonalny skan obrazu o wielkiej rozdzielczości z zachowaniem w przekazanych plikach zgodnej z oryginałem skali kolorystycznej. Istotą obrazu sakralnego umieszczonego w miejscu świętym jest to, abyśmy nie zatrzymywali się na nim, lecz aby nasze modlitwy, wzrok i myśli, przenikały przez obraz do osoby świętej i dalej do Boga. Przy szczerej modlitwie obraz staje się „przeźroczysty i niematerialny”, gdyż nikt nie modli się przecież do obrazu. Podobnie jak nie darzymy uczuciem zdjęcia ukochanej osoby lecz osobę na nim przedstawioną. Tylko Bóg może uświęcić obraz i jego otoczenie, gdyż przepływająca Jego wszechmogąca Łaska może sprawić wszystko co On zechce. Bóg działa przez nas i naszą pracę, gdyż do takiej służby nas powołał. Bez wiary i modlitwy, dzieło będzie zwykłym obrazem jak zdjęcie obcej osoby w portfelu czy na tapecie telefonu. Bogu niech będą dzięki za tę pracę. Błogosławiony Księże Stanisławie Streichu, upraszaj wszelkie Boże Łaski każdemu, modlącemu się przez ten obraz.

Proces powstawania portretu:

Kościół p.w. św. Jana Bosko, Luboń, sarkofag i obraz bł. Stanisława Streicha Andrzej Karpiński
palma męczeństwa malowanie portretu bł. Stanisława Streicha, Andrzej Karpiński
Kościół p.w. św. Jana Bosko, Luboń, malowanie portretu bł. Stanisława Streicha, Andrzej Karpiński
Ekipa filmowa IPN, rejestruje fragmenty procesu malowania portretu bł. Stanisława Streicha, pracownia, Andrzej Karpiński fot. Marzena Karpińska
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, fot. Marzena Karpińska
malowanie portretu bł. Stanisława Streicha, pracownia, Andrzej Karpiński, fot. Marzena Karpińska
portret bł. Stanisława Streicha, pracownia, Andrzej Karpiński, fot. Marzena Karpińska
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie, światłocień, detale, pracownia, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie, światłocień, detale, pracownia, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, pracownia, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, paleta, pędzle, pracownia, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, paleta, pędzle, pracownia, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, korekty anatomiczne twarzy, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, korekty anatomiczne twarzy, Andrzej Karpiński, 58x78 cm, akryl, płótno, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, korekty anatomiczne twarzy, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie twarzy, włosy i gałązka oliwna, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, paleta barw, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie twarzy i włosy, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie twarzy i włosy, pracownia, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025, fot. Marzena Karpińska
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie twarzy i włosy, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie twarzy i włosy, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, cieniowanie twarzy i włosy, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, malowanie oczu, nosa i ust, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, malowanie oczu, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, malowanie oczu i gałązki oliwnej, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, zmiana koloru tła wnętrza nawy bocznej kościoła, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, rozjaśnienie tła wnętrza nawy bocznej kościoła oraz malowanie sutanny i ucha, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, tło przedstawiające wnętrze nawy bocznej kościoła oraz malowanie sutanny i ucha, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, tło przedstawiające wnętrze nawy bocznej kościoła oraz malowanie sutanny, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, tło przedstawiające wnętrze nawy bocznej kościoła, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, tło przedstawiające wnętrze nawy bocznej kościoła, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, tło przedstawiające wnętrze nawy bocznej kościoła, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, poświęcenie krosna i płótna przez gospodarza miejsca, Andrzej Karpiński, kościół p.w. św. Jana Bosko, Luboń 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Proces malowania portretu bł. Stanisława Streicha, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Projekt i wizualizacja cyfrowa portretu bł. Stanisława Streicha, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Projekt cyfrowy portretu bł. Stanisława Streicha, wybór gałązki oliwnej i układ całości kompozycji, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Projekt cyfrowy portretu bł. Stanisława Streicha, tłem jest kadr z nawy kościoła, punkt zbiegu perspektywy w tabernakulum, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Projekt cyfrowy portretu bł. Stanisława Streicha, szczegóły anatomiczne twarzy na podstawie archiwalnej fotografii, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Projekt wstępny portretu bł. Stanisława Streicha na podstawie archiwalnej fotografii, warianty układu postaci, tła i atrybutów, Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025
Projekt wstępny portretu bł. Stanisława Streicha, wybór zdjęcia do obrazu na podstawie archiwalnych materiałów, ks. Krystian Sammler i Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025, fot. Marzena Karpińska
Projekt wstępny portretu bł. Stanisława Streicha, wytyczne do wizerunku i wybór zdjęcia do obrazu, ks. Krystian Sammler i Andrzej Karpiński, Skórzewo 2025, fot. Marzena Karpińska
bł. ks. Stanisław Streich